Rozprawka: za i przeciw
Jednym z rodzajów rozprawek jest rozprawka ‘za i przeciw’, która przedstawia wady i zalety. Jest to tekst formalny, w którym przedstawione są przeciwne punkty widzenia jednego tematu, korzyści i skutki uboczne, plusy i minusy jakiegoś zagadnienia.
Rozprawka powinna zawierać:
a) wstęp, w którym przedstawiamy temat. To oznacza ogólne omówienie tematu, lecz bez podawania naszej opinii;
b) rozwinięcie, w którym przedstawiamy argumenty za i przeciw (w osobnych paragrafach) wraz z uzasadnieniem;
c) zakończenie, w którym możemy podać nasz punkt widzenia bądź zrównoważone przemyślenia.
Uwaga: W tego typu rozprawce nie należy używać słów wyrażających opinię (I believe, I think itd.) we wstępie i rozwinięciu. Takie wyrażenia mogą być dopiero użyte w końcowym paragrafie, gdzie przedstawimy naszą opinię.
Przed i w czasie pisania rozprawki:
– zrób listę argumentów za i przeciw zanim zaczniesz pisać rozprawkę;
– napisz rozwinięte paragrafy, w których twoje argumenty poparte są uzasadnieniem;
– używaj stylu formalnego (nie stosuj skróconych form, wyrażeń potocznych czy idiomów);
– spróbuj włączyć cytat istotny dla tematu;
– rozpoczynaj każdy paragraf tzw. zdaniem tematycznym (topic sentence), które streszcza to, o czym jest ten paragraf.
Linking words / phrases:
– to introduce points: one major advantage/disadvantage of, a further advantage, one point of view in favour of/against;
– to list points: in the first place, first of all, to start with, secondly, thirdly, finally, last but not least;
– to add more points to the same topic: what is more, furthermore, also, in addition to this/that, besides, apart from this/that, not to mention the fact that;
– to make contrasting points: on the other hand, however, in spite of, while, nevertheless, despite, even though, although, it can be argued that;
– to introduce examples: for example, for instance, like, especially, such as, in particular;
– to conclude: to sum up, all in all, all things considered, in conclusion, on the whole, taking everything into account, as was previously stated.
Przykłady i schematy rozprawki: [zapisz1] [zapisz2] [zapisz3]
Homework: [zapisz]